Artikelen

Wat doe je als nieuwe manager tijdens je eerste twee weken?

Wat doe je als nieuwe manager tijdens je eerste twee weken?

Wat moet een manager doen in de eerste twee weken op een nieuwe afdeling? Wat doe je in de voorbereiding en wat doe en wat kun je beter laten?

6 regels voor de nieuwe manager 

  1. Luister en verdien het vertrouwen
  2. Stel specifieke vragen aan de teamleden
  3. Ondervraag managers die een soortgelijke afdeling leiden
  4. Je kunt nog niet alles weten 
  5. Wees geduldig en wacht met veranderingen
  6. Maar voer alleen de ‘quick wins’ door

Luister en leer
Start met het kweken van vertrouwen door een luisterend oor te zijn. Je hoeft de teamleden nog niet te vertellen wat ze moeten doen en maak daar gebruik van. Laat de medewerkers vertellen hoe zij hun werk doen en tegen welke problemen zij aanlopen. Bewaar je oordeel voor een later moment. Jouw frisse blik op de zaak kan in een later stadium veel betekenen. Luister en leer twee weken lang.

Stel goede vragen
Leer je teamleden kennen door het voeren van persoonlijke gesprekken. Toon je belangstelling en vraag naar de beweegredenen, inspiratie, successen en frustraties. Het is belangrijk om de gesprekken voor te bereiden. Begin met vragen (hoe gaat het?) over het persoonlijke leven van de medewerker. Vraag daarna naar zorgen die hij of zij heeft en welke persoonlijke doelen er gesteld zijn. Ga ook na of het werk efficiënt gedaan wordt en wat eventuele verbeterpunten zijn. Vergeet vooral niet te vragen wat je medewerker van jou verwacht. 

Ondervraag andere managers
Ga in gesprek met je voorganger en managers die soortgelijke afdelingen leiden. Door te praten met managers binnen je eigen organisatie krijg je een uniek inzicht in de bijzonderheden ervan en bovendien neem je de ‘best practices’ voor succesvol leidinggeven mee. Vraag de managers naar hun uitdagingen, oplossingen, manier van werken en tijdindeling. Ga na wat zij lastig vinden, maar ook waarvan zij genieten. 

Laat gewoon blijken als je iets niet weet
Als je net ergens begint, komt er veel op je af. Dat geldt voor medewerkers maar ook zeker voor managers. Wellicht voel je je geroepen om altijd het antwoord te weten op vragen die gesteld worden. Werk jezelf niet in de nesten door in te gaan op vragen waar je het antwoord simpelweg niet weet. Zet je over je trots heen als dat moet en zeg ‘weet ik niet’ als je iets niet weet.

Heb geduld
Hoewel er bepaalde dingen zijn die om verschillende redenen aangescherpt kunnen worden, is het verstandig om geduldig te zijn. Weersta de drang om dingen te veranderen simpelweg omdat je dat kunt. Wees geduldig, observeer, absorbeer – en weet dat je veranderingen later kunt doorvoeren.

Quick wins
Als je denkt dat je actie moet ondernemen in je eerste twee weken als een nieuwe manager, richt je dan eerst op de ‘quick wins’. Het bereiken van kleine verbeteringen zijn een effectieve manier om te laten zien dat je niet alleen kunt praten, maar ook slim bent.

Ga je team naar je hand zetten
Begin met deze acties in de eerste twee weken en bouw vanaf daar verder. Twee weken zijn relatief kort, maar het is de periode waarin je vertrouwen moet kweken. Later kun je de kennis gebruiken om de doelen van je team te halen. 

Bron: What to do (and not do) during your first 2 weeks as a new manager

Foto: Headway/Unsplash

Reageren is niet mogelijk