Artikelen

Ben je met een opgeruimd bureau productiever?

werken met een opgeruimd bureau

Ben jij iemand die met stapels boeken, tijdschriften, aantekeningen, notities, geeltjes en kladblaadjes om je heen werkt? Lijkt je dat handig en verstandig?

Werken met een opgeruimd bureau bevordert gezond eten, vrijgevigheid en routinematig werken, maar een rommelig bureau heeft zijn eigen voordelen, want het stimuleert creatief denken en het uitdenken van nieuwe ideeën. Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor?

Deze stellingen komen voort uit een studie, uitgevoerd door psychologische wetenschapper Kathleen Vohs en haar collega-onderzoekers aan de Universiteit van Minnesota, dat is gepubliceerd in Psychological Science, een tijdschrift van de Vereniging voor Psychological Science.

Minder risico in geordende omgeving
De implicaties van dit onderzoek zijn intrigerend. We worden meer beïnvloed door onze omgeving dan we in eerste instantie zou vermoeden. De studie suggereert dat we kunnen leren door onze omgeving te ordenen en zodoende onze doelen te bereiken. Als je probeert om meer orde, gezondere keuzes, en een ruimhartiger perspectief te brengen in je leven, dan moet je misschien beginnen met het opruimen van je kantoor (en thuis). Een geordende omgeving zorgt er meestal voor dat mensen minder risico nemen en eerder voor het bekende kiezen.

Een lege bovenkamer?
Echter, als je een creatief inzicht of doorbraak idee nodig hebt, dan kan het opgeruimde bureau verstikkend werken op het creatieve denkproces. Weet je nog hoe Albert Einstein dacht over een rommelig bureau?

Albert Einstein zei:

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor?

Taken uitvoeren
Is men ook productiever als het bureau opgeruimd is? Volgens onderzoeker Kathleen Vohs wel. Mensen die in een schone, opgeruimde kamer werken, worden gestimuleerd om te doen wat van hen verwacht werd. Hoe minder de medewerkers worden afgeleid, des te beter zij zich kunnen concentreren op de taken die uitgevoerd moeten worden.

Hygiëne op het werk
Wat je er zelf van vindt, is het belangrijkste, maar onderschat niet de meningen van anderen. Adecco, een specialist in ‘HR solutions’, heeft een onderzoek verricht onder Amerikaanse kantoorwerkers en gevraagd wat zij dachten van hygiëne op het werk. Enkele resultaten:

  • 42% beoordeelt de collega negatief als de werkplek vies is;
  • 45% beoordeelt de collega positief als de werkplek schoon is;
  • 73% denkt dat de collega’s productiever zijn met een schone werkplekken.

Uit onderstaande resultaten blijkt dat de netheid van het bureau invloed heeft op wat andere mensen van je denken. De onderzoeksresultaten van de Universiteit van Minnesota ondersteunen het onderzoek van Adecco.

Hoe behoud je een opgeruimd bureau?
Enkele tips om je werkplek netjes te houden:

  1. Wees niet bang om weg te gooien wat overbodig is of lijkt;
  2. Alles wat je langer dan 3 dagen niet nodig hebt, berg je op in een kast;
  3. Werk zoveel mogelijk digitaal;
  4. Plak je bureau en PC niet vol met Post-its, gebruik een notitieboekje;
  5. Ruim de kantoorartikelen op, want die heb je niet de hele dag nodig;
  6. Eet niet achter je bureau en ruim je koffiebekertjes en ander afval op.

Conclusie
Terwijl een rommelig kantoor de creativiteit stimuleert, leidt een opgeruimde werkplek tot meer verantwoordelijkheidsgevoel en gulheid en gezondere eetgewoontes.

Bron: Jouta.com Dirty desks leave a bad impression with the boss
Foto: Rob Bye/Unsplash.com

Reageren is niet mogelijk

Thema door Anders Norén