‘Iets doen voor een ander waar die ander wat aan heeft’; dat is ‘Strategie met ballen’ van Theo Thomas.

Wie ben je en wat is je achtergrond?
Mijn naam is Theo Thomas. Ik ben bijna 50, geweldig getrouwd en ondernemer. Een oorspronkelijke denker die graag tijd besteedt aan fietsen, kamperen, fotograferen, schrijven en koken. En ik kijk geen televisie. Na de MTS heb ik diverse paden langs elektronica, computers, software, internet en communicatie bewandeld. Ik heb eigenlijk nergens voor geleerd en zie dat als een voordeel.

Wat is het verhaal achter Strategie met ballen?
Dat is een heel verhaal. Genoeg voor heel boek 🙂 Strategie is een wijze om te kiezen uit alternatieven. En door de globalisering, internet, sociale media en de daarmee gepaarde enorme hoeveelheid informatie die op ons afkomt, zijn we in een tijdperk van keuzestress terecht gekomen. Al die keuzes worden ook wel gezien als welvaart, maar draagt eigenlijk niet bij aan welzijn. Er zijn genoeg voorbeelden van lottowinnaars die in korte tijd daarna totaal ongelukkig en blut in de goot belanden. Veel mensen kunnen alle keuzes die een grote geldsom mogelijk makt niet aan. Terwijl we op zo’n moment zelf de touwtjes in handen hebben. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Zelf de vrijheid hebben en nemen om zelf keuzes te maken. En zelf de verantwoordelijkheid nemen voor die keuzes. Keuzes maken is echter moeilijk.

‘Strategie met ballen’ is het resultaat van een jarenlange zoektocht naar gereedschap om beter met die keuzes om te gaan. Daarbij is het gedachtengoed van ‘Strategie met ballen’: ‘Iets doen voor een ander waar die ander wat aan heeft’. Als we vervolgens allemaal onze keuzes daar op zouden toetsen, wordt de wereld vanzelf mooier. Ook voor ons zelf.

Je brengt Strategie met ballen op meerdere manieren naar buiten, zoals workshops. Wat is je doelgroep en wat leert men bij je?
‘Strategie met ballen’ heeft eigenlijk iedereen als doelgroep. De methode is generiek en voor iedereen geschikt. Maar ‘iedereen’ is dus geen doelgroep. De Gekwalificeerde Partners van ‘Strategie met ballen’ vertegenwoordigen de verschillende doelgroepen. Zo zijn er verschillende arbeidscoaches die werkzoekenden als doelgroep hebben. Zij leren hoe de methode werkt en organiseren en/of geven workshops aan hun doelgroep. En zo zijn er Gekwalificeerde Partners die ondernemers helpen of starters of senioren of studenten.

Dat is ook de reden dat er zoveel workshops worden ontwikkeld. Elke workshop is een stukje maatwerk gericht op een specifiek thema of een specifieke doelgroep. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de verschillende strategiesessies, de lezingen en natuurlijk… -het in aantocht zijnde- boek.

Zoals hiervoor aangetipt, ben ik begonnen met iedereen als doelgroep. In m’n eentje. Toen ik werkzoekenden ging helpen, kwam ik er snel achter dat je dan ook iets van de arbeidsmarkt moet weten. Dus zocht ik samenwerking met loopbaan-coaches. Dat gaat geweldig. Hun kennis van de arbeidsmarkt, hun coach-capaciteiten en ‘Strategie met ballen’ als handvat blijkt een geweldige combinatie. En die combinatie maken we nu dus op elk thema en bij elke doelgroep. Inmiddels zijn er 15 ‘Gekwalificeerde Partners’. Deze professionals leren de methode tot in de finesse middels trainingsdagen en veel training on the job. Samen zijn we tot mooie dingen in staat en inmiddels ontstaat er een netwerk tussen de Partners die onderling ook samenwerkingen ontwikkelen. Een samenwerking in alle richtingen dus!

In een bio staat dat je de wereld gaat veroveren met Strategie met ballen. Welke strategie volg je?
Dat is een leuke vraag. Welke strategie volgt een strateeg om een strategie-methode over de wereld te krijgen? Eigenlijk volg ik het gedachtengoed van de methode. Ik zoek mensen op die andere van A naar B proberen te helpen. Denk hierbij aan coaches, trainers, begeleiders, enzovoort. En vervolgens probeer ik deze professionals op hun beurt te helpen bij het bieden van die hulp. Een ander opmerkelijk verschijnsel is dat ‘Strategie met ballen’ niet beschermd is. Als je met iets de wereld over wil, moet je dat niet voor jezelf proberen te houden. Dan moet je het delen. Ik denk dat die twee dingen het succes van de wereldreis gaan worden. Er iets goeds mee willen doen voor anderen en het delen.

Plannen van mensen stranden vaak vroegtijdig. Waar gaat het volgens jou meestal mis?
Waar het -volgens mij- meestal mis gaat, is de egoïstisch insteek van die plannen. Iets voor jezelf beginnen, iets doen wat je leuk vindt, eerder stoppen met werken, een wereldreis maken, miljonair worden enzo. Met dat soort plannen sta je er snel in je uppie voor. En in je uppie is het altijd moeilijk bestemmingen te bereiken. Je moet dus eigenlijk niet voor jezelf beginnen maar voor anderen. En dat dan samen met anderen willen doen. Dan ben je ineens met een hele hoop en dan kan er echt heel veel. Veel mensen schrijven het stranden van plannen meestal toe aan geldgebrek. Maar dat is onzin. Je hebt nooit geld nodig. Je hebt dát nodig wat je met dat geld zou willen afrekenen. Geld op zich is niets.

Jaren geleden schreef je over Het Nieuwe Werken. Wat is nu je visie op HNW?
HNW is een containerbegrip wat vooral ingegeven wordt door technologie. Overal en altijd kunnen werken. In de cloud, mobile devices, internet, overal en altijd kunnen werken en meer van dat soort dingen. Reken maar eens uit wat tegenwoordig een brief typen kost. Laptop, internet-toegang, cloud-abonnement, IT-beheer, helpdesk, enz. En binnen twee jaar met je alles updaten anders werkt het niet meer. EN dat allemaal voor eenzelfde brief. We staan ‘s-morgens nog steeds allemaal in de file. Omdat we nog steeds allemaal hetzelfde op dezelfde plek aan het doen zijn. HNW is vooral een marketingtool van de ICT-branche. Wie wil er straks nog zoveel mogelijk werk verzetten in 24 uur, 7 dagen in de week, ongeacht waar je bent. Het Nieuwe Werken is verouderd. Wat mij betreft ingehaald door Strategisch Werken. Precies het goede doen, op de goede plek, op het juiste tijdstip, met de juiste middelen. Om de juiste reden. En verder gaat Strategisch Werken vooral over wat je allemaal niet moet doen. Dat komt de kwaliteit wat wel moet gebeuren ten goede.

Hoe ga jij om met e-mail?
E-mail is voor mij de elektronisch vorm van de post. Ik ga er dan ook precies hetzelfde mee om. Ten eerste doet -net als de Nee-Nee-sticker- m’n spamfilter wonderen. Wat er overblijft gaat naar Evernote of alsnog in de prullenbak. En ik probeer email als ‘chatroom’ te vermijden. Ik bel veel. Wat vaak veel effectiever is en daarmee ook vaak veel heen en weer ge-email bespaart.

Wat doe jij om zo productief mogelijk te zijn?
Ik concentreer mij op essentiële dingen doen. Ik heb er zelfs een assistente voor. Zij bepaalt waar ik mijn tijd aan besteed. Daar liggen natuurlijk wel prioriteiten aan ten grondslag. Het andere is een hele uitgekiende digitale workflow. Die overigens totaal papierloos is. Ik kijk geen televisie. Dat scheelt niet alleen heel veel tijd, maar ook veel zinloze input.

Even plagen… is je boek al af?
Nee, maar komend jaar hoop ik toch wel te bevallen. En dan heb ik inmiddels ook genoeg stof voor het volgende boek. Een boek over het schrijven van een boek.

Theo, heel erg bedankt voor dit interview. Ik lees graag een kritische mening over Het Nieuwe Werken. Daarvoor is ook ruimte op deze website. Succes met je boek!